سه نکته در خصوص اسناد تجاری چک و سفته
نوشته شده توسط : animoshaver

آیا می دانید اظهارنامه حقوقی چیست؟
اگر می خواهید موضوعی را به نحو رسمی و قانونی به شخصی اعلام و ابلاغ نمایید، می توانید برای وی اظهارنامه ارسال نمایید و مطالب خود را در آن عنوان نمایید.
اظهارنامه را پس از تنظیم، می بایست به دادگاههای حقوقی محل اقامت خودتان یا دفاتر الکترونیک قضایی تسلیم نموده و شماره ثبت آن را دریافت نمایید تا پس از ابلاغ، مجددا مراجعه نموده و نسخه ابلاغ شده آن را با مهر و گواهی مأمور ابلاغ دریافت کنید.
برخی از رایجترین اظهارنامه های رسمی عبارتند از: اظهارنامه دعوت به تمکین، اظهارنامه مطالبه اجور معوق، اظهارنامه اعلام تخلیه مورد اجاره، اظهارنامه مطالبه طلب و اظهارنامه مطالبه لاشه چک و اظهار نامه اجرای قرارداد.


به چند دليل چك بهتر از سفته است:

1⃣چک قابلیت تعقیب کیفری دارد ولی سفته ندارد.
2⃣صدور گواهی عدم پرداخت در چک تقریبا بدون هزینه می باشد در حالی که در سفته ، درصدي از وجه سفته به عنوان هزینه واخواست بايد پرداخت گردد.
3⃣هزینه اخذ اوراق سفته چندین برابر اخذ اوراق چک می باشد.
4⃣اگر چک به امضای مدیر عامل شرکت یا نماینده صاحب حساب صادر گردد طبق ماده 19 قانون صدور چک مدير عامل و یا نماینده با صاحب حساب چک متضامنا مسئول پرداخت وجه می باشند در حالی که سفته بدین حالت نمی باشد.
5⃣خسارت تاخیر تادیه در چک به دلیل مصوبه خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاریخ سررسید چک محاسبه می شود ولی در سفته از تاریخ تقاضا محاسبه می شود.
6⃣چک تنها سند عادی لازم الاجرا می باشد که بدون مراجعه به دادگاه می توان از طریق اداره ثبت نسبت به وصول آن اقدام نمود ولی سفته فاقد چنین امتیازی می باشد.


آیا می دانید چکهای موسسات اعتباری که بانک نیستند یک سندعادی محسوب میشود وآثارحقوقی چک های سایر بانکها را ندارد؟

آن چه که عامه مردم به عنوان«چک موسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه» می شناسند تابع قانون صدور چک و یک سند بانکی لازم الاجرا نیست، این برگه یک حواله یا سند عادی است و صرفا از طریق حقوقی و طبق قانون تجارت قابل پیگرد است


برای دریافت مشاوره حقوقی درزمینه های مختلف همچون مشاوره قراردادها،مشاوره حقوق کار، مشاوره شرکتها، مشاور مالیاتی شرکت ها، مشاوره خانواده، مشاوره اسناد تجاری، مشاوره اقتصادی و ... اپلیکیشن حقوقی آنی مشاور را روی گوشی تلفن همراه خود نصب نمایید و از امکانات اپلیکیشن حقوقی در هز زمان و در هر مکانی استفاده نمایید





:: برچسب‌ها: مشاوره حقوقی،مشاوره اقتصادی تلفنی،مشاوره اقتصادی آنلاین،مشاوره مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: